Als je begint als ondernemer, is het handig om alvast het een en ander te weten over de administratie. Je hebt de keuze om de administratie zelf te regelen, maar je kunt dit ook door een boekhouder laten doen. Hoe maak je deze keuze? Waar moet je op letten? En hoe werkt precies de administratie als beginnend ZZP’er? In dit artikelen zullen we de basis hiervan uitleggen.
Wat moet je allemaal regelen?
Begin je voor jezelf? Dan moet je ieder kwartaal BTW gaan betalen over het geld dat je krijgt van klanten en opdrachtgevers. Dit doe je dus vier keer per jaar. Over de aankopen die je doet voor je bedrijf, kun je ook geld terugvragen. Het is dus van belang dat je alle facturen (van uitgaven en inkomsten) goed bewaart in een duidelijk overzicht. Je kunt hier het beste twee aparte mappen voor aanmaken, met de bestanden gesorteerd op de maanden.
Als bedrijf ben je ook verplicht om de administratie langer te bewaren. Hiervoor geldt een minimum van 7-10 jaar. Hoeveel jaar dit precies is, hangt af van de informatie. Zorg dus dat je alles goed op een rijtje hebt, lang genoeg bewaart en makkelijk terug kunt vinden. Ook belangrijk is dat je regelmatig back-ups maakt. Zo kom je niet in de problemen als je computer kapot gaat of als je een virus hebt.
Wel of geen boekhouder?
Een belangrijke keuze als je begint als ZZP’er, is of je wel of niet gebruikmaakt van een boekhouder. Vaak lijkt het een verstandige keuze om de boekhouding het eerste jaar zelf te regelen. Je zult misschien nog niet zoveel verdienen en uitgeven. Toch is dit vaak niet de beste keuze. Een boekhouder kan je juist goed helpen bij het besparen van geld en het maken van de beste keuzes. Ook is het een stuk rustiger aan je hoofd. Je weet dat de administratie netjes op orde is, waardoor jij je volledig kunt focussen op je eigen werkzaamheden.
Bij veel administratiekantoren, kun je ook gebruikmaken van handige software en tools. Zo kun je online je facturen regelen en herinneringen versturen. Ook houdt de website automatisch bij wat je hebt verdiend. Dit hoef je dan dus niet zelf te doen.