Veel kleine bedrijven en ZZP’ers zijn niet zo bekend met marketing. Terwijl dit onderdeel misschien wel belangrijker is dan de meeste zouden verwachten. Alleen al het onderdeel online vindbaarheid zorgt ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Tuurlijk kan je klantwerving continu voortzetten met mond-tot-mondreclame, maar op een begeven moment wil je ook verder kunnen groeien of niet zo afhankelijk zijn van anderen.
Marketing is een continu groeiend, veranderend en vernieuwend. Iedere branche heeft er mee te maken. Denk maar aan websites, promotie materiaal, social media, klantwerving en vrijwel alle uitingen die jouw bedrijf doet. Maar hoe zorg je er nou voor dat deze aspecten bij de klant terecht komen? Hiervoor is online vindbaar een vereiste. Online vindbaar worden gebeurt voornamelijk door middel van hoger in de zoekresultaten terecht komen van zoekmachines, zoals Google. Dit is alleen een lastig en vaak lang traject om voor elkaar te krijgen.
Het makkelijkste zou zijn alle marketingwerkzaamheden gewoon uit te besteden, dan ben je er gelijk vanaf. Zo kan je bijvoorbeeld kijken naar een marketeer ZZP’er of misschien een marketingbureau. Nadeel hiervan is alleen dat veel marketingwerkzaamheden wel wat tijd innemen. Daarbij zijn de uurtarieven van ZZP’ers circa 50 euro tot zo’n 100 euro. Een marketingbureau rekent zelfs al gauw 70 euro tot 150euro. Geen zorgen! Lees nog even verder en hopelijk kunnen wij je al helpen met wat marketingwerkzaamheden zelf op te pakken.
Hoe werkt online vindbaarheid
Laten we beginnen met hoe de online vindbaarheid in elkaar zit. Dit heeft namelijk twee verschillende kanten. Aan de ene kant het betaalde gedeelte, ook wel Search Engine Advertising of SEA genoemd. En aan de andere kant het gratis gedeelte, beter bekend als Search Engine Optimalisatie of SEO.
Begin met het gratis gedeelte, de SEO. Zo zorg je er eerst voor dat de basis SEO van jouw website in orde is, voordat je verder gaat met content posten, netwerk uitbreiden en andere terugkomende werkzaamheden. Het makkelijkste is om te zoeken naar plugins voor jouw website die je kunnen helpen met deze instellingen te verwezenlijken.
Zoek naar bijvoorbeeld Yoast SEO of Rankmath. Deze gemakkelijke en gebruiksvriendelijke plugins helpen je met verbetermogelijkheden inzien. Zo kan je een site scan uitvoeren en problemen detecteren. Daarnaast weergeeft het tijdens webpagina’s bewerken wat er allemaal per pagina gedaan moet worden. Zo moeten de pagina’s voldoen aan o.a. goede headers, woordenaantal en keywords.
Marketingtermen uitgelegd
Om plugins optimaal te kunnen gebruiken is het belangrijk dat je de termen van marketing leert kennen. Of in ieder geval de basis termen. Hiervoor hebben wij een lijstje met veelvoorkomende en handige termen onderstaand opgesomd.
- Keywords; zoekwoorden. Stel je per pagina in, hierop wil je gevonden worden. Doe hiervoor zoekwoorden onderzoek om te bepalen wat mensen zoeken en waar concurrenten op focussen (tools als; Ubersuggest en Ahrefs kunnen helpen).
- Focus keyword; belangrijkste keyword. Iedere pagina heeft er 1. Dit zoekwoord laat je dan ook op diverse plekken van de pagina terugkomen. Denk hierbij aan h1, alt-teksten en begin content pagina.
- Subheadings; overige headers en worden vaak aangeduid met h2, h3, h4 en zo verder. Hoofdheader / titel pagina is de h1.
- Keyword density; hoevaak komen de zoekwoorden voor op de pagina. Doe dit namelijk niet te vaak, maar ook niet te weinig. Aangezien dit lastig te bepalen is, zou ik adviseren gewoon plugins als Rankmath of Yoast hiervoor te gebruiken. Deze geven met een checkbox aan wanneer je voldoet aan de juiste keyword density.
- Linkbuilding; iedere website / webpagina heeft linkbuilding nodig. Dit bevat internal linking en backlinking. Internet is vanuit eigen pagina’s naar andere eigen pagina’s linken en backlinking is als anderen naar jou linken. Voor het werven van backlinks is het handig om te letten op SEO scores als; domain authority, page authoriy, citation flow en trust flow (vind ze bijv. d.m.v. tools als Mangools).
- Alt-teksten; alle afbeeldingen kunnen worden ingesteld met een titel en alt-tekst. Beide beschrijven de afbeeldingen, alleen is de alt-tekst de beschrijving voor zoekmachines. Het geeft door waarover de afbeelding gaat. Vaak gebruik je de h1 van de pagina als alt-tekst voor min. 1 afbeelding.
Marketing is een continu proces
Klaar met de basis SEO? Ga verder met de maandelijkse marketingwerkzaamheden om de online vindbaarheid te verhogen. Dit kan je bijvoorbeeld doen d.m.v. social media en linkbuilding.
Belangrijk is actief bezig te zijn met linkbuilding. Dit is namelijk heel belangrijk voor de zoekmachine rankings. Wees in ieder geval aanwezig op alle review sites (dit ziet de klant ook direct), startpagina’s en sites zoals blogssites. Zodra je namelijk met regelmaat vaker wordt benoemd op andere sites, zorgt dit voor een bevestiging voor zoekmachines dat jouw website betrouwbaar is. Dit helpt dan weer bij het sneller en hoger rangschikken van zoekwoorden. Aangezien het belangrijk is hiervoor SEO scores te achterhalen van websites en te werken met bepaalde formules en instellingen kan je er ook voor kiezen alleen dit deel uit te besteden aan een marketingbureau.
Wees actief op social media platformen waar jouw klanten en potentiële klanten voornamelijk actief zijn. Zorg ervoor dat je continuiteit hebt in de hoeveelheid posts per maand. Daarnaast kan je de content afwisselen door verschillende onderwerpen te gebruiken; dienst toelichting, product toelichting, nieuws bedrijf, nieuws branche, ontmoet het team enz. Actief zijn op social media zorgt naast een verhoogde vindbaarheid ook voor meer interactie met je klanten. Ze zullen zich meer verbonden voelen met jouw ‘merk’.