In deze digitale tijd is het hebben van een goede online zichtbaarheid belangrijker dan ooit. Je wilt immers dat jouw WordPress website goed gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt? Hieronder kun je lezen wat je zelf kunt doen om je website hoog in Google te krijgen en wat je beter kunt uitbesteden. Lees je mee?
Zelf doen
Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om je website hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Hier komen ze!
1. Keyword research
WordPress en SEO; geen enkele WordPress website is succesvol zonder goede zoekwoorden! Het begint allemaal met het uitvoeren van een gedegen keyword research. Dit betekent dat je onderzoek doet naar welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en waarop je dus gevonden wilt worden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Google Keyword Planner of andere tools zoals SEMrush of Ahrefs.
2. Optimaliseer je website
Het is belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en een duidelijke navigatiestructuur heeft, zodat gebruikers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
3. Content is king
Het creëren van waardevolle en relevante content is een belangrijk aspect van SEO. Niet alleen zorgt goede content ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en meer informatie krijgen over jouw producten of diensten, maar het kan ook bijdragen aan een hogere positie in Google.
Uitbesteden aan een professional
Naast de bovengenoemde tips, zijn er ook zaken die je beter kunt uitbesteden aan een SEO professional. Dit zijn onder andere:
1. Technische SEO
Technische SEO heeft betrekking op de achterkant van je website, zoals de URL-structuur, sitemap, indexering, enzovoort. Voor een optimale technische SEO is vaak technische kennis en ervaring nodig. Daarom is het verstandig om dit uit te besteden aan een professional die hierin gespecialiseerd is.
2. SEO strategie
Een goede SEO strategie is essentieel voor het behalen van succes op lange termijn. Een professional kan je helpen met het opstellen van een strategie die aansluit bij jouw doelgroep en bedrijf.
3. Uitvoeren updates
Updates kun je het beste laten uitvoeren door een professional. Bijvoorbeeld de Google MUM-update. MUM staat voor Multitask Unified Model en dit is een nieuwe algoritme-update van Google die gericht is op het begrijpen van complexe zoekvragen van gebruikers.
Je leest het; veel kun je zelf doen als het gaat om je website zo goed mogelijk te laten scoren. Toch zijn er ook onderdelen die je beter aan een professional over kunt laten. Misschien is een goede mix, wel de beste keuze. Waar ga jij voor?